Jak informuje Jacek Przyborski, rzecznik prasowy gdańskiego Oddziału Poczty Polskiej z dniem 24 sierpnia br. upływa obowiązek wymiany wszystkich dotychczasowych skrzynek pocztowych na nowe skrzynki zgodne ze standardami Unii Europejskiej.


Obowiązek taki na właścicielach i zarządcach nieruchomości, ciąży już od bez mała 5 - ciu lat, więc przyznać trzeba, że czasu było sporo. Do 24 sierpnia br. jest jeszcze kilkanaście tygodni, aby w naszych domach zainstalować skrzynki pocztowe spełniające wymogi unijne. Wg. szacunku rzecznika poczty, wymiany skrzynek dokonano w połowie budynków, więc spodziewać się należy zmorzonej aktywności właścicieli i zarządców budynków, aby w terminie zainstalować nowe skrzynki pocztowe. A co będzie, gdy po tym terminie, dalej na klatce schodowej wisiała będzie „stara” skrzynka pocztowa? Właściciele lub zarządcy mogą spodziewać się stosownych upomnień (lecz nie muszą) a następnie pozwu sądowego ze strony niezależnych operatorów pocztowych, choćby z firmy „Inpost”, największego operatora pocztowego w Polsce.

Instalacja nowych skrzynek związana jest z liberalizacją usług pocztowych w Unii Europejskiej. Listonosz nie będzie już musiał ich otwierać, a jedynie wkładał roznoszoną korespondencję do skrzynki, co również ułatwi pracę innym kurierom pocztowym, a nadto zwiększą prywatność korespondencji, bo klucz do skrzynki będzie miał jedynie jej właściel, a nie jak dotychczas również listonosze Poczty Polskiej. Koszt nowej skrzynki wg. unijnych wymogów to od 30 do 70 zł. do czego należy doliczyć również koszty jej instalacji.

Przypominamy o tym obowiązku tym wszystkim właścicielom i zarządcom budynków, którzy jeszcze nie dokonali ich wymiany, aby dotrzymali terminu, który mija z dniem 24 sierpnia br., i sądzimy, że chodzenie do sądów w tej sprawie, winno okazać się zbędne.
 

Zespół ds. Informacji i Interwencji